Vuoden 2024 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset

Keski-Pasilan jätteen putkikeräys Oy:n (KITA) järjestämä asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 11.11. – 30.11.2024 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 88. Kiitos kaikille kyselyyn osallistuneille!

Asiakaskyselyn vastausten perusteella voidaan sanoa, että Keski-Pasilan KITAn jätepalveluihin ollaan melko tyytyväisiä. Suurin osa vastaajista antoi Keski-Pasilan jätepalveluille yleisarvosanaksi neljä, viiden ollessa korkein mahdollinen arvosana. Annettujen yleisarvosanojen keskiarvo oli 3,7, hieman parempi kuin edellisessä kyselyssä v. 2022 (3,5).

Lajitteluaktiivisuus on yleisesti ottaen melko korkea kaikilla Keski-Pasilassa kerätyillä jätejakeilla (68 %-88 %). Lasin ja metallin lajitteluaktiivisuus on jopa hieman noussut, niitä jaottelee 68 % eli reilu kaksi kolmasosaa vastaajista (vuonna 2022 n. 65 % vastaajista). Noin prosentti vastaajista laittaa kaiken jätteen sekajätteeseen. Vastaajista kukaan ei vie kaikkia jätteitä lajittelematta suureen sekajätteeseen (keräyshuone).

Vastaajista noin 3 % oli sitä mieltä, että Kita-järjestelmän toiminta on parantunut edelliseen vuoteen verrattuna (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 13 %). Vastaajista puolet (edellisessä kyselyssä 40 %) koki toiminnan pysyneen samana. 13 %:n mielestä toiminta oli huonontunut, kun edellisessä kyselyssä 18 % vastaajista oli sitä mieltä. Reilu kolmannes vastaajista (n. 34 %) ei ollut asunut alueella tarpeeksi pitkään huomatakseen eroa (edellisessä kyselyssä heitä oli n. 29 %).

Vastaajista reilu kaksi kolmasosaa oli samaa mieltä (n. 69 %), että jätteen putkikeräysjärjestelmä on parempi kuin perinteinen jätteenkeräys. Edellisessä kyselyssä vuonna 2022 luku oli 53 %.

Miten asukkaat saavat tietoa jätejärjestelmästä?
Asukkaat saavat parhaiten tietoa jätejärjestelmästä oman taloyhtiön isännöitsijältä, tätä mieltä oli 79 % vastaajista. Lukema ei ollut juurikaan muuttunut verrattuna vuoden 2022 tulokseen, jolloin vastaava luku oli 76 %.

Haasteet ja kehittäminen
Putkikeräyksen haasteiksi koettiin lasin ja metallin sekä pahvin (n. 11 % vastaajista) kerääminen erikseen. Biojätteen lajittelun ja kuljettamisen putkiin koki hankalana n. 6 % vastaajista.
Lajitteluhuoneiden käytön suhteen haasteita nousi esiin mm. huoneiden epäsiisteyden suhteen, mikä mainittiin 23 kpl vastauksista (26 %). Lajitteluhuoneiden ovissa oli ollut ongelmia, ne mainittiin 23 % vastauksista. Lisäksi muutamia mainintoja keräsivät lajitteluhuoneen pieni koko alueen kokoon suhteutettuna sekä lajitteluhuoneeseen kuulumattomat tavarat kuten huonekalut.

Kehittämiskohteina nostettiin esiin tiedottaminen sekä lajitteluhuoneiden että jätteiden lajittelun suhteen (11 %). Alueen kierrätyspäiviä tai keräyslavoja toivoi lisää n 5 % vastaajista. 6 % vastaajista koki putkien suuaukot liian pieniksi jätteen syöttämiselle. Muutamia mainintoja saivat myös lajitteluhuoneiden kameravalvonnan lisääminen sekä visuaalisempien opastekylttien lisääminen putkien yhteyteen.

Näiden palautteiden ja kehittämiskohteiden lisäksi asiakaskyselyssä saatiin useita muitakin palautteita, joissa käsiteltiin erilaisia putkikeräykseen ja lajitteluhuoneisiin liittyviä ongelmia sekä parannusehdotuksia niihin. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyrimme kehittämään palveluamme niiden perusteella.